Är Vellinge Brottarklubb - Hököpinge BK med ett nytt namn?

Nej det är vi inte. Vi är en egen brottarklubb startad 2017. Många av oss har däremot varit aktiva i HBK så vi tackar föreningen för detta.

Är det farligt att brottas?

Nej, det är inte farligt att brottas. Det är dock inte helt riskfritt att brottas, precis som det inte är riskfritt med fotboll eller gymnastik. Visst kan man skada sig när man brottas men det tillhör ovanligheterna att det händer. Stukningar och sträckningar är förekommande, man kan tappa luften och så vidare men det är inget som är farligt. Man ska inte vara rädd eller orolig då brottning också handlar om att lära sig mjuka landningar. För nybörjare och små barn är dessutom många grepp och kast förbjudna, oftast inte för att det är farligt med på grund av att man inte ska bli rädd.

Är det dyrt att brottas?

Nej, brottning kan du träna i vanliga gymnastikskor och träningskläder. När du eller ditt barn känner dig redo så kan du köpa brottarskor och ett trikåsätt (Innefattar en blå och en röd brottartrikå). Du kan köpa både skor och trikåer för relativt lite pengar.

Jag har en 3 åring som vill brottas, går det?

Olika och svårt att säga. Vår erfarenhet säger att vissa 3-4 åringar klarar att vara med på träning förutsatt de är mogna för det. Om de är redo bedömer våra tränare. Är du osäker, kontakta oss så hjälper vi dig att komma i kontakt med rätt tränare. Det vi alltid har som önskemål är att du kommer till en träning med ditt barn och tittar. Sen bör ditt barn utan press delta på c:a 4 träningar innan vi tillsammans tar beslut om detta är rätt eller om ni ska vänta.

Jag är 15 och vill börja brottas, är det för sent?

Nej, det finns massor med exempel på framgångsrika brottare som börjat ”sent”. Kom till oss så kör vi. Om du lägger manken till kan vi lova att du kommer att bli vältränad.

Finns det möjlighet att motionsbrottas?

Ja, vi kommer att kunna erbjuda motionsbrottning eller fyspass på brottarmatta och vi tar emot intresseanmälningar redan nu. Det innebär dock att vi måste betala kommunen för att vi bedriver annat än barn och ungdomsträning vilket är helt okej. Vi följer alla regler och lagar och med full transparens.

Hur fungerar tävlingar i brottning?

För barn finns det framförallt nybörjartävlingar och nybörjarträffar. Dessa tävlingar är uppskattade och trevliga arrangemang som oftast tillhandahålls av er lokala brottarkrets. Kravet är att alla brottare ska vara licensierade, främst av försäkringsskäl.

Man delar upp brottare i:

5-7 år miniknatte

8-11 år knatte